Selasa, 27 Ogos 2013

Trip Mancing : Kelong Telok Gong, Klang (27 ogos 2013)

Sabtu lepas jam 12 tengah hari, cik einn ada datang rumah minta saya make-up kan sebab dia ada event petang tu.. suddenly je dia tanya kat Achik "nak tak kita gi mancing petang ni kat Telok Gong je?" wahhh.. kalo ditanya pada orang itu, perut bertebuk pun dah lupa..hehehe..kalau uols masih ingat Achik saya baru je kena operate buang hempedu..baru seminggu dah sibuk nak memancing..ish ish ish.. (sambil geleng kepala)
Ceritanya memang jadi la kan kami petang tu pergi mancing.. tanpa buat pape persiapan, saya cuma packing sehelai baju dan beg make-up je, terus naik kereta untuk pergi memancing.. macam biasalah, joran ngan tools box memang sentiasa dalam kereta..memang takde bawak keluar pon..
Sebelum ke Telok Gong, kami singgah ke Tesco untuk beli udang untuk buat umpan (anggaran 1 kilo) dan sedikit makanan untuk kami atas kelong nanti.. itu baru umpan udang..ehehe..umpan seterusnya kami beli tepi jalan je..masa dalam perjalanan nak ke kelong tu, try tengok tepi jalan kalau ada payung dan meja maknanya orang jual umpun-umpun la tu..huhu..kami beli umpun-umpun ni sikit je tapi abg tu siap bagi extra lagi...wahhh..tenkiu ye abg !

Kami sampai jeti dah lewat petang, tengok ada ramai orang nak naik kelong juga..nasib baik la saya dah call abg suhaimi tu, saya minta 1 kelong khas tak nak campur yang yang lain..special price uols.. RM200 je..sebab kami cuma 4 orang je..bukan apa tanak campur, kami ni perempuan leceh sikit la kalo campur ngan jantina seterusnya tu kannn..hihihi...

Seriously sebelom datang sebenarnya kami dah tengok dalam internet da yang musim air deras dan besar. tapi sebab gian nak memancing juga, tetap ku turutkan hati ini..wah wah wah..tapi siapa sangka kan..sederas air yang sampai guna batu-bata pun hanyut tu kan, kalo Allah nak bagi rezeki dapat ikan, tetap dapat juga kan kan.. so campak je la batang joran tu..
 
Alhamdulillah memang memberangsangkan..ehehe..kami dapat dekat 60 ekor ikan uols..siap goreng atas kelong lagi.. tapi ikan yang kami dapat kali ni cuma gelama dan ikan duri je lah.. ikan sembilang dan kerapu tak nampak la..huhu..jadi lah..rezeki tu..cuma bestnya ikan duri kali ni sebesar betis saya lah..huhu..hep..besar tau..sebab betis saya dah gumuk sekarang..so size itu la..ahahahahaha..
 
Saya share sikit ye kenapa saya selalu turun Kelong a.k.a. Rumah Rakit Telok Gong ni;
- sebab ni je la lokasi paling dekat ngan rumah kami..
- harga boleh bincang ngan owner kelong abg suhaimi
- pak tam a.k.a penjaga kelong + bawa bot, dia sangat ramah dan sgt membantu sampai kalau saya call tolong belikan nasi pon dia sanggup hantar..gile best kann
- atas kelong ni lengkap tv, set karaoke, kipas, lampu, bbq set, dapur yang sangat lengkap dan tandas yang selesa.
- sepanjang 4 tahun memancing di sini tak pernah pulang tangan kosong
- sesuai juga untuk bersantai-santai kalau malas nak memancing..sebab rasa macam percutian pulak..huhuhu..
dah siap bergoreng da..sedap !
suasana memancing kat sini..santai.. ala-ala percutian gitu.. boleh le tengok kelong ni terapung atas air kan
masa balik..nampak mata bengkak ?


 
























7 ulasan:

  1. Perrrghh gempak la korang nie..Salute

    BalasPadam
  2. Ada no hp kelong telok gong tak.saya plan nk pegi.puas cari tak jumpa number

    BalasPadam
  3. no telephone owner kelong.. 0167155380 en suhaimi

    BalasPadam
  4. Assalam...mala..hr kamis nie (1 mei) jom tun kat kelong nie..bleh kenal kenal dgn kaki pancing s.alam..

    BalasPadam