Ahad, 24 Februari 2013

How to : Tips Pakai Lipstik Lengkap (step by step)

Ramai yang pertama kali nak try pakai gincu ni tapi takut-takut or rasa risau sangat tak pandai pakai.. ramai minta saya tips alah macam la saya pakai lipstik tu cantek sangat kan..tapi sebab tanak menghampakan pemintaan uols tu saya bagi la sedikit tips yerk..sebab mereka kata kalo search kat internet banyak yang tulis omputih..so saya bagi mudah..saya tulis malay tapi merapu sikit jangan marah okeh..

actually bila nak bermake up ni kena banyak practise..berbeza tau pertama kali pakai dengan 10 kali pakai da..u akan rasa wah senang je..tenyeh je kat bibir..amboi pro dah nampak..ahaks..

JOM BELAJAR !

btw..nak inform uols seperkara ni tau..semua gambar dalam entry ni saya baru amik tengah malam semalam..semata-mata uolsss untuk buat entry ni..mak tenyeh make up sesimple je..tapi sebab lampu dalam bilik tu terlalu terang sangat so gambar ni menampakkan muka saya cerah sesangat(tipu sgtkann) dan tak terbendung kelemahan di wajah..hihi.. Actually muka saya sekarang ni sedang ke'allegic'kan..hehehe..ade ke word macam tu.. akibat makan udang, sos tiram, ketam..penuh muka naik jerawat..ni tak sempat nak makan ubat allergik ngan beli antibiotik..huh..susah betok kulit kalo allegik seafood..tersekat semua selera tapi kalo da tekak nak sangat kan..ni la jadinye kat muka uolss...  so maafkan kelemahan pada gambar ye..saya usaha terbaik la...
sebelom apply lipstik.. err..nampak lagi tak jerawat tu?

Apa yang uols perlu ?
  • lip balm/ vaselin 
  • lip liner
  • lipstick 
  • lip brush
  • lipgloss
  • tissu
  • sedikit powder/bedak
Ni koleksi lipstik saya..boleh tetukar warna selalu..or mix kan ke..
Ni koleksi berus saya..so teka yang mana berus bibir
CEPAT TEKA
CEPAT TEKA
CEPAT TEKA
CEPAT TEKA
CEPAT TEKA
CEPAT TEKA
CEPAT TEKA
CEPAT TEKA
CEPAT TEKA
CEPAT TEKA
CEPAT TEKA
CEPAT TEKA
CEPAT TEKA
CEPAT TEKA
CEPAT TEKA
CEPAT TEKA
CEPAT TEKA
CEPAT TEKA 
yang comel ni la....hihi...
Cara  nak pakai :

1. Pakai dulu lip balm/vaselin atas bibir..ratakan..tak perlu berlebihan asalkan bibir tak terlalu merekah atau kering sangat.
boleh guna lip balm atau vaseline ni je..
jgn keterlaluan kang susah sapu foundation


2. Menggunakan foundation atau conceler..sapu sedikit pada bibir untuk tutup rekahan tepi bibir atau membantu mereka yang berbibir gelap dapat warna menarik bila guna lipstik cerah. 
boleh guna foundation/concealer..bole guna brush/jari
sapu rata pada bibir
hehe..hasil bibir berfoundation (mcm sakit tp cool)


3. Guna lip liner untuk melukis frame/bingkai bibir. tak semua antara kita ada bentuk bibir yang sempurna, seimbang lagi mengiurkan. so lukis elok-elok bibir tu...bagi yang bibir dah seimbang lukis betul atas tebing bibir tu..kalau bibir bawah lebih besar, uols boleh lukis bibir atas dengan liner diluar tebing bibir..ingat jangan over sangat.hati-hati..
saya lukis betul ikut bibir sbb saya puas hati dgn bentuk asal



4. Ambil lipstick dan sapu pada bibir..mulakan dengan hujung lipstik yang tajam tu di puncak tengah bibir dan tarik ke tepi ikut bentuk bibir..ulang semula untuk bahagian sebelahnya. untuk bibir bawah mulakan dari tepi bibir dan tarik ke dalam. guna hujung lipstik sengget sikit untuk mudah ikut bentuk bibir.
tekan lipstik di bucu/puncak kanan bibir
dan tarik ke kanan ikut garisan

sama dari puncak bibir kiri
tekan & tarik ikut garisan ke kiri
bibir bawah dari tepi ke tengah
dan ratakan
hasil mcm ni & nampak tak garisan tu?

5. Bila dah siap pakai lipstik tu..uols kena blend kan lipstik tu dengan lip liner yang tadi pakai..kalau tak mesti nampak kelakar sgt. blend guna lip brush..kalau xde guna je jari..

ambil berus bibir atau guna jari je
rata dan blend garisan tu dengan lipstik
hasil yang sudah rata !

6. Blot..blot..blot..penting buang lebihan lipstik tu untuk elak nampak over atau tertinggal di gigi atau untuk llebih tahan lama.. mudah je, cara saya amik tisu, letak di atas bibir dan tutup bibir tu..ada setengah orang suka tabur sikit bedak untuk setkan lipstik tu bagi tahan lama...terserahlah..

guna tisu & letak atas bibir
tutup mulut/kemam bibir tu
sapu bedak guna jari/brush/puff

7. Reapply..pakai sekali lagi lipstik tu untuk 2nd layer..ye la tadi kan da lap da tabur bedak bagai..hihi..tapi kalau uols puas hati dengan kaler tu tak payah la reapply kannn..ikut suka..
hasil lipstik saya tanpa lip gloss..still kilat sikit kan..

8. Lipgloss.. untuk nampak kilat..mungil-mungil bibir tu pakai la lip gloss tapi tak payah over okeh sampai tak boleh tutup mulut..hihi..letak sikit je..kat tengah je pon dah boleh nampak efek yang cantik..tapi sori tak gambar dengan lip gloss la..hihi..sebab saya tak suka guna lip gloss..kalo uols suka..uols bole la pakai..
So NOW siapa nak kemas make up saya ni ??? Selerak !!!

Setiap warna lipstick beri efek dan wajah yang berbeza.. rerajin bermain dengan warna lipstik..seronok uols.. seriously.. waahhh.. untungnya jadi perempuan..hehehe...


 saya guna lipstik Funfare, Cosmo, Chatterbox, Mac Red, O, Griddy, Pretty Please (MAC Cosmatics) dan lip color plate ada banyak color (Kryolan)

 JOM TENGOK ENTRY TIPS : Do & Don't Memakai Lipstik (<<<klik sini)







5 ulasan:

  1. makasih banyak dah mau berbagi tips..
    artikelnya juga mudah untuk diikuti
    oya Gan klo ada kesempatan silakan mampir ke lapak sy yang jualan kaos kaki wanita berkualitas dan banyak pilihannya..
    Trims :)

    BalasPadam