Rabu, 17 Julai 2013

Trip Memancing : Pulau Ketam 2nd

Ingat tak dulu saya pernah buat ulasan tentang trip mancing kat kelong pulau ketam ni yang ramai sangat orang mancing dan tetiba ada plak la hai kontroversi ngan sorang mamat ni yang meroyan bagai? ehehe..tak ingat gi cari balik entri yang lama tu..huhu..

Macam biasa, saya ni kalau nak mancing memang tak de planning ke hape.. bila rasa stress.. rasa semak da kat kota.. saya pon jom la kat makcik kesayangan saya tu, Achik.. jom gi mancing.. huhu.. gila kentang uols.. saya ajak dia hari kerja.. hari jumaat.. alasan utama saya kat dia, kalau pegi hari biasa kompom penuh pemancing lelaki dan kita yang pompuan ni takde space nak mancing..semua diorang nak kongker..ehehe..tau apa jawapan Achik..huhu..best gile..dia kata memang dia pon da amik cuti nak mancing..wahhhh..best gile.. so kami pilih la tempat mana nak mancing..Ahah... Kelong Greenway Pulau Ketam, Klang atau lebih dikenali sebagai Sangkar Hijau..

Penting kalau nak gi kelong..first mesti la call taukeh kelong tu dulu.. saya call Mr Kelvin.. beritahu datang jam berapa nak bilik yang mana..

Lepas tu apa? macam biasa bila kata nak mancing je..zasss...sepantas kilat kami ke kedai pancing (semestinya TCE tackle) nak beli apa yang tak cukup..pas tu balik rumah services balik semua joran dan susun barang..mana nak ikat tali perambut ke..pasang mata kail ke..buat awal-awal kat umah..sebab bila atas kelong pikir nak mancing je..malas nak buat apa bagai.. mana joran yang dah ada bunyi krik kruk bila kita pusing reel dia tu, bubuh ler minyak..mana tali macam nak putus tu, ganti le tali lain..

okeh..dah siap..tido..esok pagi-pagi kita gerak ke destinasi..
 Cara ke Kelong Pulau Ketam ni senang je..ehehe..saya selalu praktikan kalo nak kemana-mana.. caranya, on andriod anda... gi kat maps application..search jeti pulau ketam klang.. ehehe.. senang.. sampai kat jeti tu uols jangan gi jeti mewah tu okeh..tu kalo nak balik indonesia gi la..huhu..gi kat jeti lama tu.. terus ke tempat bot bot tu..tanye kat mana-mana pakcik speedboat tu boleh tak anta gi Kelong Sangkar Hijau... kalo naik speedboat ni cepat sikit.. harga seorang RM10 je sehala.. kalau uols naik feri, lambat.. pastu feri akan hantar uols gi pulau ketam okeh..dari pulau ketam uols kena telepon Mr Kelvin balik minta dia amik uols dari pulau ketam ke kelong..macam leceh kan...dah la bimbit barang banyak bagaikan..ehehe..


Dah Sampai !!!
yeayy..bila sampai je kelong only one word je la bole kata.. BESTNYERR.. u know why ?? alhamdulillah..aman gitu.. hanya kami sahaja atas kelong tu..tiada pemancing lain.. so dengan kata lain, ini kelong aku yang punya..huahuahua.. but..jangan lupa register dulu ngan MR Kelvin ni.. Tokei ni datang masa register je pastu dia balik sebab atas kelong tu ada pekerja dia jaga..ye la mane tau uols nak beli pape tak cukup ke kan..so bole beli kat pekerja tu nanti..
tu le taukeh kelong nye..hihi..ni masa register okeh
masa register uols kena tulis nama dan ic no.. pastu bayar la..ehehe.. harga RM60 seorang sampai kul 12 tengah hari esoknya..kalau uols nak tambah masa sampai 4 petang esok, uols kena tambah lagi RM10 je.. apa yang dapat dengan bayaran tu? first, uols dapat la mancing sesuka hati, pastu ice free.. pastu dapat 1 bilik.. bukan dorm ye..bilik.. 
ada katil..tanak mancing bole tido ye..hihi
siap kipas..kira ok la kan bilik ni..best utk mancing
bilik dia sangat selesa okeh untuk memancing..kelong ni 2 tingkat..huhu..klass gitu 2 tingkat macam rumah plak kan..okeh.. kalau bilik kat tingkat atas, setiap bilik ada 1 tilam queen je, ada kipas, lampu dan tingkap.. special tingkat atas, lebih privasi dan dekat dengan ruang untuk solat berjemaah.. tapi this time, saya request bilik bawah.. best sikit, bilik besar sikit.. ada 2 katil dan tilam size queen, kipas, lampu, dan tingkap..paling best dekat ngan tandas.. 
dalam tong biru tu semua bekalan air bersih uols...banyak

cakap pasal tandas..jangan risau, air bersih ada banyak...tapi kita atas kelong ni kena la jimat cermatkan air tu..huhu.. toilet bersih dan banyak..so kalo ada orang memerut berjam-jam, uols bole je pergi toilet lain...
masak kat sini..ada 2 dapur tak yah nak gado-gado..
Lapar ke? okeh..kalau lapar kat kelong ni ada dapur dia sendiri.. so uols bawak la bekalan mentah ye..boleh masak..tapi saya selalu bawa megi je..ringkas..hihi..kalo tak bawa pun tak pe..kat kedai dia ada jual megi, mineral water, air tin dan lain-lain..so beli je la..


OK dah abis keliling kelong.. JOM MANCING !!

sebab hanya kami je kat situ saya mancing kawasan dekat ngan bilik je.. tak payah baling sungguh-sungguh joran tu.. kali ni saya baling bawah je..huhu.. tapi alhamdulillah ada ikan.. bila memancing ni saat paling best bila ikan makan la kan..tapi bila ikan tak makan di tambah kepanasan tengah laut.. apa lagi yang paling best..huhu..TIDO la.. saya masuk bilik lelap mata setengah jam than sambung balik mancing...

okeh, umpan ramai tanya umpan apa..if uols ada udang hidup is better.. tapi saya takde masa tu..saya just bawak balance udang tesco je..ari tu beli banyak, ada baki lagi sekilo.. dan saya ada beli sikit ikan sardin kengkonon nak buat umpan..last sekali jadi makanan kat kucing kat atas kelong je..huhu..sebab kucing tu comel mak terrrrrrbagi ikan tu okeh..huhu..

ramai orang datang kelong ni balik mesti dengan Ikan Merah.. so saya pon harap dapat la ikam merah..perghh sedap masak Stim tu.. tapi takde rezeki ikan merah la kali ni..huhu.. saya cuma dapat 7 ekor Gelama, 6 ekor duri, 3 ekor Daun Baru, 1 ekor Pari/Tuka dan seekor anak ikan merah..sedehhh kecik sgt sgt lagi so tak bole la nak masak stim.. 
cik duri saya..
cik pari saya.. malam baru dapat..
cik daun baru..
huh..ko ade ?
cik gelama !
sedang lelong ikan..ceh..macam kat pasar kunun
     








4 ulasan:

  1. salam ollss, kalau ade modal lebih, bleh try plak bwh jambatan penang....

    BalasPadam
  2. Salam... nk tnya.. kat kelong tu ada jual umpan hidup ke?

    BalasPadam
  3. bushmaker11 : thanks for your advice. insyaAllah soon

    mr sarifudin : u kena tempah awal la kalo nak..masa u call nak book kelong boleh minta diorang skali kalo ada.

    BalasPadam
  4. Askum... Tumpang lalu ckit...Bleh kongsi tak no phone Mr Kevin... Tq...

    BalasPadam