Rabu, 16 Oktober 2013

Tips : Cara Buat Umpan Asas (strawberry)




Saya tau yang saya bukan la pakar tapi ni apa yang saya belajar la.. saya belajar daripada Abg Azrul daripada Juara Tackle, Alam Megah. Sebenarnya susah nak jumpa orang share ilmu memancing ni tapi saya share la jugak sebab saya tau betapa tensen nye sampai tahap nak hentak kepala la bila mancing tapi ikan tak memandang pun..ahahahaha..dulu ikan air tawar hampeh..fail je memanjang.. alhamdulillah guna umpan ni terbaikkkk hasil dia.. tak pe kita sharing and caring la ye.. saya tak minta apa-apa sebab bocor ramuan umpan ni melain kan saya minta uols pls pls pls la doakan saya je..doa yang baik-baik je tau..doa supaya dimurahkan rezeki ke..sihat ke..ahahahaha..tak malu mintak org doakan..

ini sebenarnya umpan asas yang wajib semua orang tahu dan perisa strawberry tu atas request saya sendiri.. ehehehe..


Umpan Serbuk Bom

Bahan 1
 serbuk umpan Joran Patah ni paling penting untuk buat umpan ni tau.. mix kan 2 jenis serbuk ni.. saya guna kod JP 1 & JP2.. umpan ni kena la mix kan supaya dapat bau yang lebih harmoni sebab JP1 tu bau dia very strong dan JP2 sangat lembut so bila mix kan bau dia akan sedang-sedang sedap je..huhu..owh lupa nak bagi tau..saya guna keseluruhan package ni tau.
Bahan 2
ni pulak saya panggil umpan kek sebab dia datang macam kotak isi kek..ehehe.. tapi dalam dia sebuk sebenarnya tau.. serious ni benda ni ada bau macam vanila yang sangat wangi dan sedap..rasa macam nak makan je..huhu.. yang pon guna 1 bungkus.
Bahan 3
 Yang ini penarik ikan..itu la fungsi dia..guna 1 package guga tapi tinggal kan sikit balan untuk campurkan dengan palette nanti.
 dua-dua ni sebenarnya perasa strawberry.. saya guna kanan tu (tak tau apa nama dia) saya guna 1 package..sebab dia ni campur sekali dengan bahan macam biskut halus-halus gitu..so nanti bila mix ngan bahan lain rasa ringan gebu gebu je. dan produk strawberry Omega ET (yang kanan tu) tu perasa dalam bentuk serbuk dan bau dia seriously sgt kuat so guna sikit je jangan banyak-banyak.

 Cara-caranya :
 senang je.. campurkan semua bahan di atas dan gaulkan dia sampai rata..gaul betol guna tangan ni dan pastikan tangan tu kita buka ala-ala macam garfu gitu..itu cara yang saya belajar la.. umpan ni sebenarnya banyak tau..so uols bole guna banyak2 hari or kali nanti.. selagi belom campur dengan air lagi boleh tahan 2-3 bulan la tapi kena simpan tempat bertutup tau supaya bau dia tak hilang.
masa nak guna nanti baru keluarkan sedikit dan campurkan sedikit je air mineral..sedikit je..pastu gaul dan dah boleh guna..so takde la membazir nantikan..hihi






ni contoh hasil umpan ni bila dalam air nanti..dia akan merebak dan memikat ikan supaya datang dekat nanti.


 Umpan Mata Kail

 
 umpan jenis palette ni saya guna untuk cucuk kat mata kail...saya guna 2 jenis kod 928 & 929.. bukan apa..kita tak tau yang mana satu ikan suke kan..so guna je la dua-dua ni..

 Cara-caranya :
 mudah je caranya.. selama ni saya buh air bebanyak rupanya salah..huhu.. guna tapis..bubuh ke dua-dua palette  dalam tapis dan lalukan 3 kali kat air paip sambil goyang-goyangkan. pastu jemur kasi kering.. tu je..mudah kan..


CARA PASANG UMPAN BOM PADA MATA KAIL

 CARA PASANG UMPAN PALETTE PADA MATA KAIL






5 ulasan:

  1. acik baru tau tqvm-umpan serbuk ne campur air x..

    BalasPadam
    Balasan
    1. haah lupa nak tulis..ahahaha..sori.. masa nak mancing tu..asingkan sedikit serbuk tu..pastu baru campur air sikit je..gaul balik.. kalau semua tu campur air nanti sayang pulak kalo tak abis..yg kering punye tu boleh tahan 3 bulan tau.

      Padam
  2. trip 2014 ade jadul terkini tk mane lau boleh join baru nk kenal memancing je ni

    BalasPadam
  3. kat mana nk beli omega et strawbery tu?

    BalasPadam